Hoe de commercie het dagelijks leven beheerst

Waarom vermerken we zoveel? Waar komt dat vandaan en waarom doen we dat? Hoe komt het dat we ons dagelijks leven zo laten beheersen door commercie?

Dat google ik even’ ipv ‘dat zoek ik even online op’.
Vanavond gaan we Netflixen’ in plaats van ‘Vanavond gaan we een serie kijken’.
Ik pak even mijn MacBook/IPhone erbij’ ipv ‘ik pak even mijn laptop/mobiel erbij

Wat maakt het dat (veel? sommige?) mensen zo automatisch het merk noemen, dat ze zich er vaak niet eens van bewust zijn dat ze het doen? Jaren geleden vroeg ik aan iemand: ‘Waarom noem je het altijd je MacBook?’ en zei zij: ‘Hoe moet ik het anders noemen?’ ‘Ehm, je laptop?‘ Oh ja. Dat kwam niet eens in haar op.

Ik weet niet waarom het me überhaupt iets uitmaakt, maar ik denk omdat het iets te maken heeft met hoe makkelijk alles gecommercialiseerd wordt. En we dat in het algemeen prima lijken te vinden. Of vaak niet eens doorhebben hoeveel reclame er om ons heen is. En hoeveel we dus onbewust gemanipuleerd worden. 

Zo dacht ik ook aan die kledinglijn die gebaseerd is op de dochter van Beyonce en Jay-Z. Lopen er mensen over de hele wereld in een trui met ‘Ivy’ erop. Mensen willen daar mee gezien worden. En geven dus geld uit aan kleding die gebaseerd op de naam van de dochter van muzieksterren. Als je erover nadenkt is dat best vreemd. Waarom spreekt dat mensen aan? Het is ook vreemd dat haar ouders allerlei producten creëren rondom de naam van hun dochter. Daar geld aan verdienen. Dat commercialiseren.

Ik weet niet zo goed, voor mij raken we door dit soort dingen steeds verder weg van onszelf, als de mensen die we in oorsprong zijn.

En neem bijvoorbeeld de Kardashians: hoeveel mensen weten hoe zij überhaupt bekend zijn geworden? Doordat de vader de advocaat van O.J. Simpson was. Dat hele proces werd uitgezonden op tv. Zo zagen vele mensen hem en zijn familie. Daardoor werden ze bekende gezichten. En daardoor wilden mensen blijven weten wat ze deden. En maakten ze ze helden. Sterren.

Bizar.

Dat, dat mensen zo gevoelig zijn voor merken, mensen die op tv komen, mensen die sterren kennen, en hun eigen online erkenning zo belangrijk vinden: daar zit iets aan ten grondslag waar we alert op moeten blijven.

Je bent namelijk ook een waardevol en volwaardig mens als je geen merkkleding en -spullen hebt en geen idee hebt wie alle supersterren zijn. Dat zou je bijna vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.