Wat is de waarde van goedkoop

Een van de dingen waar ik vaak mee aan het stoeien ben, is hoe vaak ik via welke kanalen laat weten waarvoor mensen bij mij terecht kunnen. Er is een subtiele balans tussen mensen hiermee overstelpen. En het zo weinig delen dat mensen geen idee hebben.

Ik kan er zelf moe van worden van als ik voor de zoveelste keer via social media deel dat maandag de volgende focusmaand begint. Ik hou eigenlijk helemaal niet van reclame maken. Ik wil dat mensen die iets aan mij en mijn diensten hebben als vanzelf naar me toe komen.

En toch blijf ik het delen. Ik weet namelijk zeker dat zoveel meer mensen dan zich nu hebben aangemeld er iets aan gaan hebben. Bereik ik hun wel op deze manier? Omschrijf ik het op zo’n manier dat ze zich niet aangesproken voelen? Of zijn er andere redenen?

De prijs kan geen belemmering zijn. Lijkt mij. Ik heb er namelijk voor gekozen om de prijs bewust laag te houden. Waarom? Omdat ik het alle zelfstandig professionals die er behoefte aan hebben (en ik weet dat het een onderwerp is waar er veel mee stoeien), gun om een maand lang gericht aan hun zelfgekozen doel te werken. En als iets te duur is, kunnen minder mensen het zich veroorloven.

Die prijs dus. Daar krijg ik reacties op van mede-zelfstandig professionals die me kennen en wiens mening ik waardeer: ‘Hoe kan je nou zo’n laag bedrag vragen? Dat is niet helemaal niet in verhouding met de waarde die ze krijgen! En als je het zo goedkoop maakt, denken mensen dat het dus niet zoveel waard is.

Die laatste opmerking hoor ik vaker voorbij komen. En eerlijk gezegd vind ik die nogal ingewikkeld.

Om meer mensen aan te trekken, moet ik het dus juist duurder maken? Omdat ze dan denken dat het pas écht wat waard is? Ergens snap ik die gedachtegang wel. Maar ergens vind ik het niet kloppen.

Het is een interessante mengeling van waarde geven, marketing, geld, reclame, delen en jezelf waarderen.

Boeiende onderwerpen. Met heel veel meningen.

Mede daarom deze blog. Omdat dit ook een kant is die bij ondernemen hoort. Mensen het een verademing vinden om te lezen dat ze niet de enige zijn die er moeite mee hebben. En ik de reacties die hierop volgen altijd nuttig en leerzaam vind. En daar  weer verder mee kan spelen. Want dat is ondernemen ook: een groot, onderzoekend, leuk en leerzaam spel.

Benieuwd wat de focusmaand is en of het iets voor jou is?
Kijk dan hier.

4 Comments

  1. @Moniek: dank voor je reactie (ik was met vakantie, vandaar de late reactie). Het blijft vooralsnog altijd even puzzelen om een goede balans te vinden en houden, fijn om te lezen dat ik hier niet de enige ben die hiermee worstelt.

  2. Hoi Katja,

    Zo herkenbaar het worstelen met hoeveel acties en reclame ga ik maken om mensen bewust te maken van mijn bijdrage in mijn vakgebied.
    En het feit dat mensen denken als je goedkoop bent dat het niet goed kan zijn is helaas wel een gegevens en ik ben het volkomen met je eens dat dit niet klopt.
    Het is bij mij meer vanuit het feit dat ik ook altijd zelf heb moeten bekostigen en vroeger geen geld had om bij goede toch dure instructeurs les te nemen. Tweestrijd je wilt niet te duur worden, anderzijds moet je ook de kost zien te verdienen om rond te komen en ook om te kunnen bijscholen.

  3. Hey Katja,
    even een berichtje van mij. Ik ben nu al heel wat maanden een stille lezer van je blogs. Maar ook een stille bewonderaar. 9 van de 10 keer weten jou verhalen iets te raken bij mij. En ik vind je een erg inspirerend persoon.
    ik vond t dan ook erg leuk je vorig jaar in eindhoven even te mogen ontmoeten.
    Bovenstaand verhaal zette me aan het denken. Ik heb namenlijk al vaker naar je focusmaand ‘gekeken’ , maar me nog nooit aangemeld. Dus ik ben aan t denken geslagen over waarom dan niet. Aan de prijs ligt t in ieder geval niet. Ik denk wel een antwoord gevonden te hebben, maar vind t toch niet helemaal passend dat hier gewoon neer te schrijven (niets ernstigs hoor,haha)
    Maar mocht je er interesse of behoefte aan hebben, dan weet je me nu te vinden.

    Groetjes en een heel fijn weekend!
    Anneke

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.